Zaaien in de markt
‘… Zaaien op het land is makkelijker, dan zaaien in de markt’, een opmerking gemaakt in gesprek met Eva Segaar (verslaggever DFT). Dit naar aanleiding van de beleidsplannen, gepresenteerd tijdens de openingssessie van de Biobeurs 2023.
Het zaaien in de markt is dat, wat wij met NL Soja in de afgelopen vier maanden na de oogst volop aan het doen zijn, in gesprek met belangstellenden, consumenten, winkeliers, op het internet, op de Biobeurs en op de Biologische Noordermarkt in Amsterdam.
Het product van NL Soja (gedroogde biologische sojabonen) is voor veel consumenten nieuw, ‘nu nog ver van het bed’ of 'not done'.
Maar degenen, die bekend zijn met het gebruik van gedroogde sojabonen (en peulvruchten) reageren steeds weer enthousiast. Het algemeen negatieve imago wat kleeft aan de sojaboon, wordt door steeds meer consumenten terzijde geschoven door de biologische teelt van sojabonen in Nederland door NL Soja.
AIDA
Vaak heb ik het met Bas over het AIDA model uit de marketing (Awareness – Interest – Desire – Action). Met andere woorden:
A consumenten moeten bewust worden van / bekend worden met het product;
I consumenten raken geïnteresseerd in de voordelen / onderscheidende kenmerken van ons product;
D consumenten ontwikkelen een positieve voorkeur voor het product van NL Soja;
A consumenten gaan over tot de aankoop van biologische sojabonen bij NL Soja BV;
En wat steeds weer blijkt, zodra de bewustwording er is, gaan veel consumenten direct over tot aankoop, omdat ze weten wat ze willen en omdat ze de voordelen / onderscheidende kenmerken van de biologische sojabonen van NL Soja BV direct herkennen en waarderen.
Dit heeft geresulteerd in enthousiaste consumenten, die aan de kraam in Amsterdam of online vertellen, dat ze tevreden en blij zijn met ons product. Consumenten komen terug, komen met ideeën en maken mond tot mond reclame. Een veel gehoord compliment daarbij is, is dat de smaak goed is.
Zaaien in de markt, samen met de markt
Gezien de reacties en gesprekken weten we inmiddels, dat onze sojabonen bereid worden als enkel peulvrucht voor de maaltijd, in eigengemaakte sojaburgers, eigengemaakte sojamelk, eigengemaakte tofu, eigengemaakte tempeh, eigengemaakte natto en zelfs eigengemaakte miso en sojasaus. Daarnaast zijn een aantal bedrijven aan de slag gegaan met de verwerking van onze sojabonen (natto, tempeh).
Ondertussen zijn er ook meerdere winkels verspreid over Nederland (en één in België), die de gedroogde biologische sojabonen hebben opgenomen in het assortiment. Zij helpen als het ware met het ‘zaaien in de markt’.
Zaaien in nieuwe akkers
Het zaaien in de markt gaat verder. Nu we vier maanden actief geweest zijn op de Biologische Noordermarkt in Amsterdam, gaan we vanaf maart 2023 weer nieuwe activiteiten oppakken. Dit kan ook, omdat onze biologische sojabonen op de hoek van de Noordermarkt elke dag voor de consument uit Amsterdam te verkrijgen zijn bij Ineke van
Delicious Food (Westerstraat 24, Amsterdam).
Dankbaar hebben we genoten van de gastvrijheid van de Biologische Noordermarkt en mogelijk dat we in de toekomst weer terugkomen.
De komende maanden willen we gaan deelnemen aan themamarkten in Nederland, om de naamsbekendheid van NL Soja verder te vergroten. Zo staan we 7 mei op de Vegan Lentemarkt in Groningen; we hebben ons ingeschreven voor het Japanfestival in Amstelveen (25 juni). En zo gaan we kijken waar we nog meer kunnen ‘zaaien in de markt’.
Zaait u mee?
Enthousiaste klanten hebben ons veelal een hart onder de riem gestoken. En in gesprek met klanten, die vroegen, wat ze voor ons konden betekenen gaven wij aan ‘… we hebben klanten nodig, geen subsidie….’
Sommigen klanten wilden crowdfunding opstarten, andere klanten kwamen spontaan met namen en adressen. Een aantal terugkerende klanten, hebben de afgelopen weken monsterzakjes sojabonen gekocht om uit te delen in hun privé netwerk. Door deze mond-tot-mond reclame hebben wij nieuwe contacten opgedaan en hebben een aantal winkeliers ons product opgenomen in hun assortiment.
Dit bracht ons op het idee, om in de webshop het promotiepakket samen te stellen. Het promotiepakket is geschikt voor die consumenten, die graag enthousiast willen meehelpen met zaaien in de markt.
Het promotiepakket is samengesteld met 5 X 1000 gram en 5 X monsterzakjes van 200 gram. Zo kunt u met ons mee zaaien in de markt, door de zakjes van 200 gram als cadeau - of promotie - uit te delen in uw netwerk of bij uw plaatselijke winkel.
Zes kilo gedroogde biologische sojabonen voor uzelf en uw netwerk voor €32,45, inclusief BTW en inclusief verzenkosten.
Heeft u nog leuke ideeën? Kent u nog leuke themamarkten voor NL Soja? Kent u kleine verwerkers, zelfstandige winkeliers, die interesse hebben of restaurants, die graag iets lekkers maken met biologische sojabonen uit Nederland? We horen u graag.
Eet smakelijk, met vriendelijke groet,